Sunday, March 28, 2010

nikmatnya apa yang kita dapat

Baru ni la kan..baru jgkla....dlm bln ni,aku pegi la pejabat pos,nak bayar bil2 yg perlu...aku pegi time rehat tu,bkn ngulor ea..ala,alang2 lepas anta bini aku blk keje...nak di jadikan criter,sampai jer terus ambik no,blehla no 200 lebih,dlm 10 org lagi jgk tu my turn...so tunggu jerla..maser ni jgn cakapla,adala awek2 nak ngorat,tp syg n cintanya kt bini aku,aku buat tak layan jerla..hehehe...
Tengah2 aku tunggu tu marila mmber aku,ala budak kg aku,samer skolah rendah dulu...dia ckp nampak kete aku masuk pejabat pos,so dia mari cari akula,sj borak2 kosong....tgh aku borak2,datang la sorang makcik dgn anak dia,anak dia pompuan tu..hahahaha,tp muda lagi,bdk skolah lagi kot...mari tanyer aku,eh tanyer member aku,dia tak tanyer aku pasal dia igt aku ni bekeng kot..hahahaha,appara...dia tanyer mcmmana nak buat bayaran roadtax...
aku pn nyampukla,nak bayar roadtax kena baharui insuran dulu,dia jadi gelabah...mmm,patut pn pasal dia baru 1st time nak sambung roadtax,katanya baru beli jer moto ni,beli pn yg 2nd hand katanya....aku pn terangla sutir2 kat makcik tu....biler aku terang tu,dia jadi sayu jer aku nampak,psl mmber aku ada mcelah nak hidupkn insuran kena dlm rm200+ jgk,psl mmber aku tu baru jgk hidupkn roadtax....
makcik tu pn kedip2 tak ckp aper2,mungkin terkejut pasal mahal kot....so lepas tu dia ckp takpela,dia nak tanyer kat kaunter lu mcmmana....aku pn ckpla...okla mcm tu,tak tau mestila kena bertanya,nnti sesat jln...hahaha,makcik tu sengih2 jer....lepas tu aku sambungla borak2 dgn mmber aku....biasela,kalu dh borak,mcm2la kluar...mmber aku ni kalu dh ckp mmg tak brenti..ada jer....tup2 handset dia berbunyi,ada org call la tu,takkan bunyi sendrikan:-)
nak jadi criter,dia pn criterla psl handset,psl gaji mahal,psl mcm2 la...aku jadi tak best dh maser tu,psl aku tgk makcik tu tgk2 jer kat mmber aku....n sampaila tahap aku tgk makcik tu sayu jer tgk kita org...aku time ni mmg gelabahla...sedih tgk dia...yerla,aku bleh baca apa yg dipikirkn nya....aku bab2 mcm ni mmg sedih beb,tgk plak keadaan makcik tu....mmber aku plak slamber badak jer ckp bab2 mcm ni....
lepas mmber aku bla,aku pn gi la bayar apa yg patut kt kaunter pej pos ..aku pn bla blk....dlm perjalanan tu,aku still pk lagi situasi td...jiwa aku kacau habis maser tu...aku tak salahkn mmber aku...aku tak salahkan situasi tu pn....tp aku jadi sayu sgt....dgn keadaan aku skarang,sepatutnya aku bersyukur sgt2...aku mmg bersyukur tp aku perlu lagi bersyukur n terus bersyukur....walaupn aku tak kaya atau berharta sgt,tp aku mampu jgk bayar bil2 umah,bayar duit kete,bayar mcm2....tp makcik tu....nak sambung roadtax motor pn mcm susah...walaupn bagi aku benda tu tak susah maner...
di situ aku dpt blaja,walaupn makcik tu susah,tp makcik tu ttp berusaha dan terus berusaha demi family dia,anak dia...walaupn dh tua baru merasa naik moto,tp dia usaha,mungkin untuk anak dia....anak pompuan dia muda lagi,mungkin nak guna motor utk senang pegi maner2...or mungkin nak gunakan utk jual kueh pagi2,mcari sesuap nasi...aku ni plak...bersuap2 skali mkn...ya Allah,besarnya nikmat mu Kau berikan padaku....
mujurla aku penah hidup ssh,penah takde duit..penah tak mkn...takpela,yg tu aku criter lain kali....moralnya disini...bersyukurla apa jua nikmat yg kita dpt...igtla bahawa,kalu kita ssh,ada lagi org yg lebih ssh dari kita....dalam tak sedar(aku sedar sebenarnya:-) )air mata aku mengalir....pilu biler memikirkan tentang makcik tu dan pilu memikirkan tentang diri aku,yg perlu lagi bersyukur dgn nikmat yang Dia berikan....dan sampai sekarang,aku still igt wajah makcik tu....wajah ibu yang sayu.....tp cekal...ya Allah,murahkan la rezeki ibu itu...moga anak2 nya akan berjaya n akan mbalas jasa ibu nya....amin....

1 comment:

  1. Betul tu bro,kalo kite ssh sure ada lg org ssh drpd kita..Bersyukurla dgn hdp yg Allah swt berikan pada kite..Allah swt Maha Adil..

    ReplyDelete