Monday, March 29, 2010

2 ringgit sehari....

Teringat aku zaman2 blaja dulu..kalu nak ikut time tu takdela mundur pn malaysia tercinta ni..KLCC pn dh siap...aku pn dh pakai motor...ala dlm awal tahun 90-an.....maser ni aku study kt uitm s.alam....tak byk pn kenangan aku time ni,kalu nak bandingkn dgn zaman aku skolah kt besut dulu...member2 aku time itm dulu pn dh lost contact.. sem 2 aku dah duk umah sewa..hahahah..biasela,bdk mechi....
cuma aku tringat kenangan aku maser duk umah sewa dulu,maser ni aku sem 4 kot...jgn tak tau,aku 10sem ambik diploma..hahaha,biasela,mcm honeymoon jer study lu...kla,sambung criter td,aku duk dlm 6org...aku n mmber aku jer bdk tganu,,yg lain ada bdk johor,n9,kedah,perak...campur2...1 malaysiala katakan....
jenis aku ni plak,aku tak mintak duit kt family aku..apa2 hal pn mmg aku tak mintak...sampai ayah aku siap tanyer lagi mmber kg aku,marol buat aperla kt kl nung,duit pn tak mintak,ke ada jual brg tak elok...hahahaha...kalu aku nak jual brg2 mcm tu,baik aku buat fulltime jer,takyah blaja dah,senang criter..
so,ada skali tu aku ambik shortsem...saja konon2nyer nak abis blaja cepat...hahaha,so maser tu nak ambik shortsem kena bayarla lebih...tup2 tolak bayar yuran,umah sewa n apa yg patut,tgglla harta aku dlm 50ringgit...nak tak nak kena teruskn jgk...mmber2 aku pn lebih kurang jer,bkn ada duit sgt....
time cuti sem,manerla ada lagi wang ehsan,eh duit ptptn(aku baru bayar rm100 bayar blk)so gunala duit yg maner ada nak idup....so,kehidupan aku bermulala....2ringgit sehari....aku criter kt org,org tak cayer tp tu la realitinya....sebln beb aku idup mcm ni...duk tgh2 bandar mcm selangor ni....tp study punya pasal,(study sgtla)aku layan jer....
utk hari2,seringgit utk aku isi minyak motor,seringgit lagi utk mkn....umah sewa aku takdela jauh sgt dr uitm,tp kalu jln kaki mmg aku takkan gi klasla,hahaha...dlm 8-9 km jgk...so sringgit tu,mmg ckupla aku ulang alik gi klas...dulu minyak murah...n tak malu pn nak isi seringgit minyak...skarang kalu isi seringgit mmg kalendan pam minyak tak bagila...hahaha,
utk sebulan tu,itula rutih harian aku..isi minyak seringgit,mkn seringgit...kalu tak gi maner2,pegi kelas jer...blehla jimat minyak...isi 5kali,bleh bonus tak yah isi sehari..hahahah...tp org bujang mcm aku ni,takkan duk umah jerkan..komang2 kena jgk lepak maner2....criter bab mkn plak...lagi sadis....tp psl bujang punya pasal,tak heran maner pn time tu...kalu ada makanan,mknla...nak mkn sedap ckit kena puasala sehari dua,baru bleh mkn yg ok ckit..ala,dulu makanan murah jer...dua ringgit tu dh bleh mkn nasi goreng dgn daging merah....pakej...tp nasi goreng mcm nasi kosongla raser,hahaha...tp menu ni mmg famous la dulu zaman aku blajo dulu...
tp sebenarnyer,menu utama aku time ni adalah..nasi goreng bujang...hahahah...inila hari2 aku mkn....duk umah sewala katakan...so ari2 kitaorg goreng nasi...tugas aku kena beli lada jarum..seringgit sehari....n nasi goreng bdk2 umah aku buat simple jer....nasi goreng dgn lada jarum...hahahah,garam buhla ckit...tu la menu aku,nak lawa ckit letak serbuk kunyit....tp jgn pk tak sedap tau,mmg berselera...tak cayer tryla buat kt umah....hahahaha
dan dgn keadaan aku mcm tu selama sebln,aku berjaya jgk abiskan shortsem tu....dan sungguh berbaloi aku hidup mcm ni selama sebulan..psl 4org budak umah aku bleh result A+,dan 2 lagi dpt A subjek tu....berbaloikan....syukur....betulla org ckp,biler kita susah,kita akan igt kepadaNya n kita akan buat yg terbaik....2 ringgit sehari...ttp dlm ingatan:-)

1 comment: